Hem > Artiklar > Allmänt > Ett öppet brev för ett enat barnskydd
Publicerat: 14 november 2016

Ett öppet brev för ett enat barnskydd

Vi önskar ett enat barnskydd på Åland!

Tillsammans med över 100 andra personer som jobbar med eller i sina uppdrag möter utsatta barn och unga skriver Janina Björni, projektansvarig för barnskyddsfrågor på Rädda Barnen, ett öppet brev till kommunala beslutsfattare. Det är inte möjligt för beslutsfattarna att höra alla som berörs men så här får de som finns ute på fältet, ute i barns- och ungdomars verklighet, sina röster hörda. De som undertecknar brevet vill tydligt framföra att ett enat barnskydd för Åland är nödvändigt och att det är den enda vägen att gå för att uppnå de förbättringar som är akut nödvändiga.

Läs brevet i sin helhet här.

Fler artiklar

Allmänt

Höstmöte 2020 – dialog om aktuella barnrättsfrågor

I samband med Rädda Barnens höstmöte den 18.11.2020 diskuterades aktuella barnrättsfrågor tillsammans ministrarna Annika Hambrudd och Anette Holmberg-Jansson. Dialogen som hölls av våra unga utbildare och styrelsemedlemmar Julia Byholm, Alma Ölander och Siri Moberg behandlade bl.a. barnstrategi, ekonomisk utsatthet, avgiftsfria gymnasialstudier, delaktighet och barn och unga psykiska hälsa.

Barnskyddet

Från kaoset till lugnet – Framflyttat till januari 2021 p.g.a. sjukdom.

Välkommen på svenskspråkig fortbildning om familjevård! Temat är tonåringar i familjevård och deras egna erfarenheter och tankar om att vara placerad i ett familje- eller jourhem. Hur har de upplevt insatsen och vad skulle de ha behövt?

Barnskyddet

Lyssna på oss! Träffar för ungdomar med erfarenhet av att bo i familjehem

Rädda Barnen ordnar träffar för ungdomar. Den 14.11 kl. 11-14 vill vi erbjuda dig och andra ungdomar som har erfarenheter av att vara placerad i familjehem en möjlighet att träffas. Den 15.11 kl. 11-14 erbjuder vi en likadan träff för dig som är syskon i ett familjehem. Också om du redan flyttat ut är du välkommen!